donderdag



Het project:
Na een presentatie van mijn werk op de World Art Vision, een internationale tentoonstelling in Cancun, Mexico, ben ik als enige van de 80 deelnemende kunstenaars uitgenodigd voor een solo expositie door het Instituto de Cultura de Yucatán. Deze expositie was van 29 oktober tot 28 november 2010 in een gerenommeerd museum: Musea Galeria Del Peón Contreras te Merida, Mexico. Ik presenteerde daar nieuwe werken die in beeld de relatie leggen tussen verleden en heden van de Maya cultuur en de toekomst.


Uitvoering:
Ter voorbereiding van deze expositie keerde ik naar Mexico terug (oktober 2009). Op uitnodiging hield ik daar twee conferenties, waarop de plannen voor de expositie zijn gepresenteerd, ondermeer met een toelichting op mijn werk, het thema van de expositie, en de technieken die ik gebruik, o.a. werken met computer-programma's.
(Studenten van Universiteit Merida, Mexico, bestuderen mijn 1ste proefdruk/kunstwerk)

Daarnaast maakte ik een begin met mijn onderzoek naar de Maya cultuur: de tradities en de integratie daarvan in deze tijd. Ik gebruikte daarbij onder meer het middel fotografie, beluisterde de verhalen en observeerde de gebruiken en rituelen van de hedendaagse Maya's. Het einde van de Maya kalender in 2012 trekt heden ten dage wereldwijd sterk de aandacht. Dit schept een verwarrend beeld waarin legendes van heden en verleden een rol spelen. Is de toekomst een nieuwe cultuur, en aan welke vormen en verhalen kunnen daarbij gedacht worden? Dit heb ik onderzocht en vorm gegeven.

De modellen in mijn kunstwerken zijn Maya mensen uit Yucatan, die ik heb gefotografeerd tijdens mijn onderzoek naar de Maya Cultuur.

Artistieke uitdaging:
Mijn artistieke uitdaging lag in het combineren van een Europees georiënteerde beeldcultuur en toekomstvisie met vormen en denkbeelden van de Maya cultuur. Via de tentoonstelling, de openbare ruimte en bestaande contacten had ik een beeldende dialoog met kunstenaars uit Mexico. Het surrealisme is een beeldtaal die in Mexico sterk tot de verbeelding spreekt. Dit sluit aan bij mijn beeldtaal en gaf mogelijkheden om contact te leggen met de bevolking en om research te doen voor nieuwe werken. Deze nieuwe kunstwerken leveren een eigenzinnige bijdrage aan het verbeelden van de vele gedachten en interpretaties van de toekomst na 2012.

Openbaar maken werk:
Het is de bedoeling dit werk na de expositie in Mexico t.z.t. te exposeren in Nederland, Mexico-City en de VS. Eerste contacten daarvoor zijn gelegd.